ستون فقرات انسان از 24 استخوان به نام مهره تشکیل شده است. مهره ها بر روی یکدیگر جمع می شوند تا ستون ستون فقرات را تشکیل دهند. ستون فقرات فرم بدن را ایجاد می کند و به عنوان پشتیبان اصلی قائم بدن عمل می کند .
ستون فقرات کمری از پنج مهره تحتانی تشکیل شده است. پزشکان غالباً به این مهره ها L1 تا L5 می گویند. این پنج مهره سبب می شود تا کمر را کمی منحنی به سمت داخل نشان دهند. پایین ترین مهره ستون فقرات کمری ، ساکروم ، یک استخوان مثلثی در پایه ستون فقرات است که بین دو استخوان لگن جا می گیرد. بعضی از افراد مهره کمری اضافی یا ششم دارند. این وضعیت معمولاً مشکلات خاصی ایجاد نمی کند.
دیسک های بین مهره ای عامل جدا کننده مهره ها از یکدیگرند. دیسک ها از بافت همبند ساخته شده اند. بافت همبند ماده ای است که سلولهای زنده بدن را در کنار هم نگه می دارد. بیشتر بافت پیوندی از الیاف ماده ای به نام کلاژن ساخته شده است. این الیاف به مقاومت دیسک در برابر تنش و فشار کمک می کنند.
یک دیسک از دو بخش ساخته شده است. یک مرکز که هسته نامیده می شود اسفنجی است که بیشتر توانایی جذب شوک را فراهم می کند. هسته توسط حلقه در حال نگه داشتن است ، مجموعه ای از حلقه های رباط قوی در اطراف آن، لیگامنتها بافتهای همبند هستند كه استخوانها را به استخوانهای دیگر وصل می كنند.
دیسک های سالم مانند کمک فنرهایی برای ستون فقرات عمل می کنند. آنها از ستون فقرات در برابر کشش روزانه محافظت می کنند، همچنین در حین فعالیت های شدید که نیرویی به ستون فقرات وارد میشود مانند پریدن ، دویدن و بلند کردن از آن محافظت می کنند.

درمان قطعی فتق دیسک کمر
درمان قطعی فتق دیسک کمر

علت فتق دیسک کمر

احساس فتق هنگامی اتفاق می افتد که هسته مرکز دیسک از فضای طبیعی خود خارج شود. هسته به حلقه فشار می آورد و باعث می شود دیسک به سمت بیرون برود .

اگرچه فعالیتهای روزانه ممکن است باعث شود هسته به سمت آنولوس فيبروزوس فشار بیاورد ،اما بدن به طور معمول قادر به تحمل این فشار است. با این حال ، با افزایش سن ، تمایل به ترک خوردگی و پارگی وجود دارد.با گذشت زمان ، حلقه ضعیف می شود ، و هسته ممکن است از طریق دیسک حلقوی آسیب دیده شروع به فتق شدن (فشار) کند. در ابتدا فشار باعث می شود که حلقه به طرف خارج حرکت کند. سرانجام ، ممکن است هسته از طریق حلقه بیرونی دیسک کاملاً فتق شود.
خم شدن شدید ، تکرار ، پیچاندن و بلند کردن می تواند فشار غیرطبیعی بر روی هسته دیسک وارد کند. اگر این فشار افزایش یابد، می تواند باعث آسیب و منجر به فتق دیسک شود.
دیسک کمر نیز می تواند در اثر آسیب حاد (ناگهانی) فتق شود. بلند کردن با تنه خم شده به جلو و پیچ خورده می تواند باعث فتق دیسک شود.

تشخیص فتق دیسک کمر

تشخیص با بررسی تاریخچه کامل و معاینه بدنی آغاز می شود. هنگامی که به کلینیک فیزیوتراپی همای سلامت مراجعه می کنید، در مورد علائم و چگونگی تأثیر مشکل شما بر فعالیتهای روزانه سؤال پرسیده می شود . که شامل سوالاتی در مورد محل احساس درد و بی حسی یا ضعف در پاهای شما خواهد بود. متخصص فیزیوتراپی همچنین بررسی می کند چه موقعیت ها یا فعالیت هایی باعث می شود علائم شما بدتر یا بهتر شود.
سپس فیزیوتراپیست معاینه فیزیکی انجام می دهد تا مشخص کند کدام حرکات کمر باعث درد یا علائم دیگر می شود. قدرت عضلانی و رفلکس های شما نیز مورد آزمایش قرار می گیرد.

تشخیص با بررسی تاریخچه کامل و معاینه بدنی آغاز می شود. هنگامی که به کلینیک فیزیوتراپی همای سلامت مراجعه می کنید، در مورد علائم و چگونگی تأثیر مشکل شما بر فعالیتهای روزانه سؤال پرسیده می شود .شما می توانید جهت مشاوره و تماس با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید :
021-44965811 – 021-44965819

 

درمان فیزیوتراپی دیسک کمر

جراحی یکی از روش های درمان برای فتق دیسک کمر می باشد، که خود عوارضی دارد . اما امروزه با توجه به پیشرفت هایی که در زمینه پزشکی و فیزیوتراپی صورت گرفته می توان درد های عضلانی و درد های ناحیه کمر را با کمک دستگاه های فیزیوتراپی درمان کرد . فیزیوتراپی یکی از درمان های اصلی برای درد های ناحیه دیسک کمر، درد پایین کمر و… می باشد . در کلینیک فیزیوتراپی همای سلامت علاوه بر درمان به بیمار روش های صحیح راه رفتن و نشستن را نیز آموزش می دهند که تاثیر بسیار بالایی در درمان و از بین بردن درد های ناحیه کمر دارد .
برخی از درمان هایی که در کلینیک فیزیوتراپی استفاده می شود شامل ماساژ درمانی، تمرین درمانی، الکتروتراپی ، لیزر، مگنت و … می باشد .

39 thoughts on “آیا فتق دیسک کمر درمان دارد؟

  1. unloasy - اکتبر 25, 2022 در 11:18 ق.ظ

    At a Tuesday news conference, it had been reported that two flight attendants had been flung onto the runway merck stromectol There are also generic versions of tamoxifen and raloxifene

    پاسخ
  2. Raimilied - نوامبر 5, 2022 در 9:13 ب.ظ

    Patients who were randomized between January 2nd, 2003 and December 29th, 2004 and were event free were invited to participate in the TEAM QoL side study nolvadex for sale good site cilostazol etidol ibuprofeno 400 para que sirve Birds are one of our most audible signs of the passage of the seasons, and thankfully there are organisations such as the Royal Society for the Protection of Birds RSPB who help preserve these harbingers of nature

    پاسخ
  3. Placits - فوریه 10, 2023 در 5:11 ق.ظ

    Of the three other prevention trials that have reported findings 20, 23, 24, only one study 23 defined breast cancer mortality as a primary end point, and information on this end point will probably never be forthcoming buy cialis Priced at 10 to 16, each disc came with a ticket for a shaking hands event after the show

    پاسخ
  4. Jickeenue - فوریه 10, 2023 در 3:46 ب.ظ

    For postmenopausal black and Hispanic women with a uterus, raloxifene also displayed a better benefit risk profile than tamoxifen and in a similar pattern to that for whites Fig 3 and Appendix Table A1 clomid for pct

    پاسخ
  5. ceriona - فوریه 11, 2023 در 3:59 ق.ظ

    priligy without prescription Nevertheless, both trials suggest that initial adjuvant therapy with anastrozole and letrozole are not necessarily the same, particularly with respect to DM recurrences

    پاسخ

پاسخ

Call Now Button
×

Hello!

Click one of our contacts below to chat on WhatsApp

× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟