بسیاری از ورزشکاران به دلایل مختلفی از جمله آسیب ها و مصدومیت های ورزشی از میادین ورزش، دور می شوند. نکته حائز اهمیت این است که صدمات ورزشی هیچ ارتباطی با سن ندارد چراکه علاوه بر کودکان، بزرگسالان نیز در معرض آسیب های ورزشی قرار می گیرند اما با این حال صدمات ورزشی در کودکان بیشتر دیده می شود. آسیب های جسمی در ورزش دلایل مختلفی دارد که در ادامه به آن ها اشاره می نماییم.

انواع عوارض جسمی در آسیب های ورزشی

کسی که دچار آسیب های جسمی در ورزش می شود علائم و عوارض متفاوتی دارد که برخی از انواع این آسیب های جسمی ورزشی شامل موارد زیر می شود:

  • پیچ خوردگی
  • جراحت زانو
  • تورم عضلات
  • کشیدگی عضلانی
  • جابجایی استخوان
  • پارگی تاندون آشیل
  • التهاب اپیکوندیل جانبی
  • آسیب به کلاهک گرداننده
  • ترک برداشتگی و شکستگی

پیچ خوردگی

هریک از استخوان های اعضا بدن توسط بافت هایی به نام رباط به هم متصل شده اند. زمانی که شخصی بر اثر حادثه ای باعث شود که به رباط هایش فشار آورده شود، این رباط ها در هم میپیچند و پیچ می خورند، که این پیچ خوردگی ها ممکن است سبب کشیدگی و حتی پارگی ربات ها شود.

مچ پا از رایج ترین ناحیه است که امکان پیچ خوردگی آن بسیار بالا می باشد. پیچ خوردگی زانو،مچ دست، آرنج نیز از دیگر انواع پیچ خوردگی ها می باشد.

جراحت زانو

زانو از دیگر نواحی است که احتمال آسیب دیدگی بالایی دارد به گونه ای که ممکن این آسیب ها سبب پارگی رباط صلیبی قدامی‌  (ACL)، پارگی غضروف، در رفتگی و شکستگی زانو شود. آسیب های زانو جزو آسیب های پیچیده ای است که دوران درمانی طولانی دارد. همچنین می توان از بروز این نوع آسیب با فیزیو تراپی زانو پیشگیری کرد.

آسیب به مینیسک زانو، آسیب‌های رباط صلیبی قدامی‌، التهاب تاندون کشکک زانو از شایع ترین آسیب های زانو می باشد.

تورم عضلات

متورم شدن ناحیه آسیب دیده از شایع ترین اتفاقات بعد از آسیب می باشد که با درد و کمبودی همراه است.

کشیدگی عضلانی

یک نوع دیگر از رایج ترین آسیب های جسمی در ورزش کشیدگی تاندون ها و عضلات بدن می باشد که فیزیوتراپی کشیدگی عضلات به بهبود آن کمک می کند.

در هر ورزشی عضلات و تاندون های بدن نقش پر رنگی دارد که  این امر سبب می شود، در صورت به کار گیری بیش از حد یک عضله و یا عدم گرم و سرد کردن درست، عضلات و تاندون ها کشیده شود.

کشیدگی ماهیچه همسترینگ، کشیدگی عضلات کشاله ران و عضلات چهارسر ران از شایع ترین آسیب های کسیدگی می باشد.

جابجایی استخوان

صدمات ورزشی می تواند باعث جابه جا شدن استخوان های بدن نیز شود که با درد و تورم همراه است.

پارگی تاندون آشیل

تاندون ها رابط هایی هستند که عضله ها را به استخوان ها وصل می کنند. در قسمت پشت مچ پا، تاندون باریک و محکمی به نام تاندون آشیل وجود دارد که در طول ورزش این تاندون ممکن است شکسته یا پاره شود که این پارگی با درد و تورم همراه می باشد.

التهاب اپیکوندیل جانبی

این نوع از آسیب که بسیار درد ناک است، مربوط به آرنج می باشد و زمانی که به تاندون های آرنج به دلیل حرکات تکراری دست و بازو، فشار بسیار زیادی وارد شود، به وجود می آید که بیشتر در بین تنیس بازان رایج می باشد.

آسیب به کلاهک گرداننده

کلاهک گرداننده یا روتاتورکاف 4 قطعه از عضله های قسمت شانه بدن می باشند که علاوه بر ثابت نگه داشتن شانه باعث حرکت آن ها نیز می شود. پارگی و یا کشیدگی در هر یک از این عضلات باعث ضعیف شدن  کلاهک گرداننده و در نتیجه آسیب در این ناحیه می شود.

ترک برداشتگی وشکستگی

این نوع آسیب معمولا در ورزشکارانی که ورزش های سنگین و رزمی انجام می دهند روی می دهد چرا که وارد شدن ضربه و فشار زیاد بر استخوان ها سبب ترک خوردگی و شکستگی آن ها می شود. انگشتان پا و دست از رایج ترین ناحیه هایی است که احتمال شکستگی بالایی دارند.

روش درمان آسیب های ورزشی

آسیب های ورزشی از لحاظ شدت و میزان آسیب، به دو دسته آسیب خفیف و آسیب شدید تقسیم می شود.

در صورتی که شخصی دچار آسیب خفیف شده است می تواند از روش معمول RICE برای درمان استفاده کند. این روش 4 مورد زیر را در بر می گیرد:

  • استراحت
  • یخ
  • منقبض ساختن
  • بالا بردن

هر یک از موارد بالا در صورتی که ۲۴ تا ۳۶ ساعت اول پس از آسیب دیدگی، لحاظ شود باعث رفع آسیب های ورزشی خفیف و پیشگیری از تورم و کبودی می شود. همچنین انجام فیزوتراپی و دارو درمانی نیز از دیگر روش هایی است که می تواند با توجه به شدت آسیب، در درمان آن ها موثر باشد.

توصیه می شود در صورتی که دچار آسیب دیدگی شدید شده اید و علائمی همچون: تورم، درد شدید، شنیده شدن صدا از مفاصل هنگام تکان دادن، ضعف، بی ثباتی مفاصل، احساس تهوع، تب ولرز، تنگی نفس، عوض شدن رنگ پوست و… دارید سریعا به پزشک مراجعه کنید تا درمان، تحت نظر متخصص صورت گیرد.

در رابطه با درمان آسیب های ورزشی بیشتر بدانید.

پیشگیری از آسیب های ورزشی

عدم گرم کردن و سرد کردن، قبل و بعد از تمرین و یا شیوه انجام نادرست تمارین ورزشی از عمده دلایلی است که سبب ایجاد آسیب های ورزشی می شود. بنابراین داشتن برنامه ورزشی درست و انجام درست آن ها همچنین عدم زیاده روی در تمارین، از اصلی ترین راه های جلوگیری از آسیب های جسمی ورزشی می باشد.

به طور کل رعایت موارد زیر می تواند به پیشگیری از صدمات ورزشی کمک کند:

  • استفاده از تجهیزات مناسب
  • استفاده از از تکنیک ها و روش‌های مناسب
  • عدم زیاده روی در ورزش
  • سرد و گرم کردن به شیوه صحیح

توصیه آخر

پیشنهاد می شود زمانی که دچار آسیب دیدگی جزیی شدید از فعالیت دوباره پرهیز کنید و با مراجعه به بهترین مرکز فیزوتراپی تحت نظر متخصص ابتدا معالجه شوید و سپس به آرامی و رعایت ملاحظات، فعالیت ورزشی را از سر بگیرید.

45 thoughts on “آسیب های جسمی در ورزش

  1. Raimilied - نوامبر 5, 2022 در 2:47 ق.ظ

    Hypoxia inducible factor 1 A possible link between inhalational anesthetics and tumor progression tamoxifen cost

    پاسخ
  2. Content Generator - نوامبر 12, 2022 در 8:24 ب.ظ

    ? $5,000 FREE EXCHANGE BONUSES BELOW ? ? PlaseFuture FREE $3,000 BONUS + 0% Maker Fees ? + PROMOCODE FOR NEWS USERS OF THE EXCHANGE ? [M0345IHZFN] — 0.01 BTC ? site: https://buycrypto.in.net Our site is a secure platform that makes it easy to buy, sell, and store cryptocurrency like Bitcoin, Ethereum, and More. We are available in over 30 countries worldwide.

    پاسخ
  3. guandaraf - فوریه 1, 2023 در 1:20 ق.ظ

    A human study is warranted to ascertain whether similar effects occur in patients undergoing scheduled craniotomy for brain tumor surgery buy cialis 5mg daily use Body weight and tumor burden were measured every 2 4 days

    پاسخ
  4. vorbelutrioperbir - فوریه 1, 2023 در 1:01 ب.ظ

    What i do not realize is if truth be told how you’re now not really a lot more smartly-preferred than you may be right now. You are very intelligent. You realize thus significantly when it comes to this subject, made me in my view believe it from a lot of varied angles. Its like men and women aren’t involved except it is something to accomplish with Lady gaga! Your individual stuffs nice. At all times handle it up!

    پاسخ
  5. arrathy - فوریه 5, 2023 در 3:51 ب.ظ

    John s wort effectively helped mood, but improvements were even more significant when the two herbs were combined doxycycline shelf life com or leave us a review on iTunes

    پاسخ
  6. best 1xbet promo code - سپتامبر 14, 2023 در 1:20 ق.ظ

    1xBet Promo Code Free guarantees a maximum bonus of 100%. The number of promotional codes issued is limited by the terms and conditions of the promotion. 1xbet promo code After the promotion ends, it is your turn to publish a new code. The code is always published on our website as an up-to-date and valid 1xbet promo code.

    پاسخ
  7. 1571 - سپتامبر 30, 2023 در 3:36 ق.ظ

    Sinxe the admin of this siye iis working, noo
    uncerrainty very son it wiill be famous, due
    too its quality contents.

    پاسخ
  8. 3475 - اکتبر 3, 2023 در 7:24 ق.ظ

    I have bee xploring for a littke foor aany high quality articcles orr blog posts on this kind
    off area . Explring in Yaho I att last stumbled uplon thhis webb site.
    Studyibg thiis information So i’m happy to convey
    that I hae aan incredibly just right uncanny feesling I dijscovered juust what I needed.
    I uch a loot undouubtedly will makoe certain tto doo not overllook ths site andd provides itt a glaance regularly.

    پاسخ

پاسخ

Call Now Button
×

Hello!

Click one of our contacts below to chat on WhatsApp

× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟