خار پاشنه، یک زائده از جنس کلسیم است که در قسمت پاشنه پا ایجاد می شود. افرادی که دچار این عارضه هستند هربار پای خود را روی زمین قرار می دهند، درد شدید و آزاردهنده ای را احساس می کنند. چیزی شبیه به همان حسی که وقتی پایمان روی یک جسم نوک تیز می رود، پیدا می کنیم. خار پاشنه می تواند ناشی از علت های مختلفی باشد که در این مقاله آن ها را بررسی کرده و درمان قطعی خار پاشنه را نیز معرفی کرده ایم. اگر شما هم گرفتار این مشکل هستید، این مطلب را از دست ندهید.

درمان خار پاشنه با روش های غیر جراحی امکان پذیر است

خار پاشنه چیست؟

در قسمت داخلی کف پا، تاندون هایی وجود دارند که پاشنه را به انگشتان پا وصل می کنند. به این رشته ها که از جنس پروتئین هستند و به نگهداری استخوان ها و مفاصل کمک می کنند، لیگامان گفته می شود. خار پاشنه در اثر التهاب لیگامان فاشیای کف پا رخ می دهد. فاشیا لایه ی نازکی است که بین ماهیچه ها و رباط ها قرار دارد. بروز التهاب در این قسمت باعث درد پاشنه پا، تشکیل خار پاشنه و درد پاها در هنگام بیدار شدن از خواب خواهد شد. 

خار پاشنه یک زائده استخوانی است که به دلیل رسوب کلسیم بوجود می آید. محل تشکیل آن دقیقا در نقطه ی اتصال استخوان پاشنه به رباط فاشیا است. این عارضه به دلایل گوناگونی ممکن است رخ دهد، اما معمولا رایج ترین دلیل آن، التهاب لیگامان است.

حدود 20 درصد افراد به خار پاشنه مبتلا هستند و بیشتر آنها از آن اطلاعی ندارند. خار پاشنه به مرور زمان بوجود آمده و فقط در برخی موارد باعث احساس درد می شود.

خار پاشنه چه علائمی دارد

شاید وقتی خار پاشنه را تصور می کنیم، اولین چیزی که بعنوان نشانه ی آن در ذهن ما نقش می بندد، درد شدید باشد. اما جالب است بدانید که از هر 20 نفر مبتلا به خار پاشنه فقط یک نفر دچار درد شدید می شود. بنابراین باید علائم دیگری را نیز برای شناسایی این مشکل، دنبال کنیم. بعضی از رایج ترین نشانه های خار پاشنه موارد زیر هستند:

  • درد کف پا هنگام راه رفتن یا بیدار شدن از خواب
  • التهاب و برآمدگی روی پاشنه پا
  • احساس فرورفتن شی نوک تیز در پاشنه پا هنگام راه رفتن

علاوه بر این موارد، گاهی اوقات ممکن است بیمار هنگام لمس کف پا و پاشنه ی خود، گرمای بیشتری را در این ناحیه احساس کند. 

همانطور که گفته شد خیلی وقت ها خار پاشنه بدون نشانه و علامت خاصی وجود دارد و فقط با انجام تصویر برداری ها قابل مشاهده است.

علت های اصلی خار پاشنه

علاوه بر التهاب لیگامان فاشیای کف پا، که گفتیم مهم ترین و عمده ترین دلیل ابتلا به خار پاشنه است، موارد دیگری نیز می توانند در بوجود آمدن ان نقش داشته باشند.

سایر علت های خار پاشنه عبارت اند از:

  • آرتریت و آرتروز
  • اضافه وزن 
  • صدمه و آسیب دیدگی پاشنه پا
  • پوشیدن کفش های نامناسب
  • ایرادات راه رفتن
  • قوس شدید کف پا
  • بالا رفتن سن

آیا خار پاشنه خطرناک است؟

مهمترین خطری که در رابطه با ابتلا به خار پاشنه وجود دارد، اختلال و مشکلات حرکتی بخصوص موقع راه رفتن است. عدم توانایی درست راه رفتن، می تواند باعث فشار روی مفاصل زانو و ستون مهره شود که خود مشکلات بزرگ و آزاردهنده ی دیگری هستند.

درمان قطعی خار پاشنه

برای درمان خار پاشنه روش های مختلفی در دسترس است که در بردارنده راهکار های خانگی تا روش جراحی است. متخصص می تواند با بررسی وضعیت فیزیکی بیمار و دریافت شرح حال او، مناسب ترین روش درمان را در نظر بگیرد.

 

  • استراحت کوتاه مدت و کاهش فشار پاشنه پا

اولین قدمی که برای درمان خار پاشنه می توان برداشت، استراحت هر چه بیشتر است. بدون شک هر چقدر فشار کمتری روی پاشنه ی پا وارد شود، درد و التهاب آن کمتر خواهد بود.

استفاده از کفش ها و یا کفی های طبی می تواند در این مورد کمک زیادی به شما بکند.

  • کنترل و کاهش التهاب 

بعضی از تمرینات ساده، ماساژ ها، کمپرس سرد و داروهای ضد التهابی مثل ایبوپروفن در کاهش التهاب و درد موثر هستند.

  • فیزیوتراپی

تمرینات کششی و فیزیوتراپی در تسکین درد بیمار بسیار موثر هستند. این حرکات با درگیر کردن عضلات ساق پا، فشار را تا حد زیادی از روی پاشنه کم می کنند. فقط باید به خاطر داشته باشید که منظم بودن جلسات و درست انجام دادن حرکت ها شرط لازم اثربخشی درمان خار پاشنه با فیزیوتراپی است.

  • تزریق داروهای ضد التهابی

یکی از روش هایی که به کاهش درد و آزار بیمار کمک می کند، تزریق داروهای کورتیکواستروئید است. این اقدام حتما باید با تجویز پزشک صورت بگیرد و درد ناحیه ی کف و مچ پا را تسکین خواهد داد.

  • درمان خار پاشنه با شاک ویو تراپی (Shock wave therapy)

شاک ویو تراپی با استفاده از دستگاهی انجام می شود که امواج صوتی را منتقل می کند. متمرکز کردن این امواج و انرژی حاصل از آن ها در محل مورد نظر، باعث تحریک ترمیم بافت ها، تسکین درد و بازیابی توان حرکتی عضو می شود.

درمان خار پاشنه با شاک ویو تراپی، برای افرادی انجام می شود وضعیت نسبتا وخیمی دارند. 

درمان قطعی خار پاشنه، می تواند بصورت برنامه ای باشد که در آن، چندین روش باهم  تلفیق شده اند. این برنامه ی درمانی باید توسط متخصص و تحت نظر ایشان تنظیم و اجرا شود تا بهترین نتیجه را به دنبال داشته باشد.          

25 thoughts on “انواع درمان های موثر خار پاشنه

  1. 4743 - اکتبر 5, 2023 در 8:33 ق.ظ

    Wow, marvelois log layout! Howw long habe you been blogging for?

    youu make blogging loik easy. Thhe overalll look oof youur
    wweb site is magnificent, lett lone thee content!

    پاسخ

پاسخ

Call Now Button
×

Hello!

Click one of our contacts below to chat on WhatsApp

× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟