دیسک گردن بیماری شایعی است که گردن و کتف را درگیر می کند و شخص احساس درد در بازو یا دست و قسمت پایینی دست می کند، همچنین ممکن است شخص درد نسبتاً زیادی را در ناحیه گردن یا بین دو کتف احساس نماید. ممکن است درد به قسمت پایینی دست و یا انگشتان سرایت کند و شخص  خواب رفتگی و مور مور شدن در کتف را داشته باشد. در برخی مواقع درد با حرکت گردن تشدید می یابد.

آناتومی گردن

آناتومی گردن به صورتی است که از تعدادی مهره تشکیل شده است. این مهره ها از قسمت جمجمه تا قسمت بالا تنه ادامه دارد. می توان گفت که رباط ها و عضلات گردن حمایت کننده سر هستند.

آناتومی گردن

ابتلا به دیسک گردن به چه معنا است؟

در حالت کلی به مجموعه ای از بیماری ها درگیر کننده گردن دیسک گردن می گویند. به این بیماری همان آرتروز گردن هم می گویند. آرتروز بیماری ای است که ممکن است تمامی مفاصل را درگیر کند. آرتروز گردن به معنی ساییدگی و فرسایش سیستم استخوانی گردن است. این بیماری اغلب با بالا رفتن سن نمایان می شود. با افزایش سن مایع طبیعی که در دیسک وجود دارد به مرور کمتر و خشک می شود. در این حالت مهره ها بر روی هم ساییده می شوند و فرد احساس درد می کند.

علائم و نشانه های دیسک گردن

این بیماری دارای علائم مخصوص خود است که شایع ترین آن ها عبارت است از:

  • درد گردن
  • درد بازو
  • درد شانه
  • بی حسی یا گزگز بازو
  • بی حسی یا گز گز دست
  • قدم های بی ثبات و و لرزان هنگام راه رفتن
  • اسپاسم های عضلانی در ناحیه پاها

لازم به ذکر است که از اولین علائم دیسگ گردن درد در بازوها و درد در قسمت گردن است.

درد دیسک گردن

در حالت کلی می توان گفت درد دیسک گردن به دو صورت نمایان می شود.

انوع درد دیسک گردن

درد مکانیکی

درد مکانیکی در ستون فقرات فرد احساس می شود و می توان گفت این نوع درد، بیشتر موضعی است و به مهره ها بسیار نزدیک است. افرادی که به در مکانیکی دیسگ گردن مبتلا هستند در ابتدای روز و شروع فعالیت روزانه خود دردی را احساس نمی کنند، اما این درد به تدریج با انجام فعالیت های روزانه به اوج خود می رسد.

درد انتشاری

این نوع درد که با نام درد های ریشه ای نیز شناخته می شوند، در نواحی از بدن که با دست احساس می شوند دیده می شوند، از جمله این نواحی شامل بازوها، شانه و کف دست می باشد. درد انتشاری در ناحیه ی بالایی دستان به صورت کوفتگی ظاهر می شود، اما هر چقدر این درد به انگشتان نزدیک شود از میزان آن کاسته می شود و فرد دچار علایم بی حسی می شود. هر قدر این درد به نوک انگشتان نزدیک شود فیزیوتراپیست راحت تر می تواند علت درد را پیدا کند، در صورتی که انگشت وسط فرد دچار بی حسی شود، به معنای این است که صدمه بر ریشه هفتم وارد شده است.

ستون مهره های گردن

بین تمام ستون مهره های گردن یک دیسک سفت و محکمی قرار دارد که در برابر ضربات مقاومت کرده و مانع از آسیب رسیدن به مهره ها می شود. همچنین در انتهای هر مهره اجزائی وجود دارد که کمک می کند تا مهره ها در مکان اصلی خود قرار گیرند. هر کدام از دیسک ها حاوی یک نوار خارجی می باشند که حلقه فیبری یا آنولوس فیبروزوس نامیده می شود و پوشیده از ماده ژله ای است.

ریشه های عصبی گردن خارج از کانال شوکی است که در واقع در کانال های کوچکی بین ستون مهره ها و دیسک قرار دارند. درد و سایر علایم ممکن است با فشاری که از ستون مهره ها به ریشه های عصب وارد می شود تشدید یابد. دیسک گردن ممکن است در صورت شکستن حلقه فیبری یا مو برداشتن آن ایجاد شود، در این حالت دیسک از مکان اصلی خود خارج می شود که اصطلاحا بیماری دیسک گردن به وجود می آید.

علل بیماری دیسک گردن

همانطور که گفتیم این بیماری به خاطر بروز دلایل بسیاری نمایان می شود اما یکی از مهم ترین آن ها بالا رفتن سن است. با افزایش سن دیسک تحلیل می رود و در نهایت به طور کامل از بین می رود. در این صورت مهره ها بر روی هم قرار می گیرند باعث به وجود آمدن درد در بیمار می شود. البته باید توجه داشت که نه تنها این موضوع باعث فرسایش دیسک می شود بلکه باعث بیرون زدگی آن هم می شود. از دیگر علت های بروز این بیماری عبارت است از:

  • خم کردن بیش از حد گردن به سمت جلو
  • حالت اندامی نامناسب به طور مثال قوز کردن
  • نحوه خوابیدن یا نشستن نامناسب
  • فعالیت های درگیر کننده بازوها مانند ظرف شستن، رانندگی
  • بلند کردن اشیاء سنگین

از دیگر دلایل جانبی آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استعمال دخانیات
  • چاقی
  • بلند کردن اشیاء به روش های نادرست
  • ایجاد ضربه یا آسیب به گردن
  • رگ به رگ شدن گردن

چه افرادی مستعد ابتلا به دیسک گردن هستند؟

معمولا دیسک گردن در افرادی که سنشان بین 30 تا 50 سال می باشد شایع تر است. در حالی که دیسک گردن با بالا رفتن سن خشک می شود و احتمال پارگی آن کاهش می یابد، پس افراد بالای 75 سال نیز، به ندرت دچار دیسک گردن می شوند.

تشخیص دیسک گردن

هر نوع دیسکی لزوما با ظاهر شدن مشخصات شناخته نمی شود، بلکه ممکن است برخی از مردم پس از انجام دادن اشعه ایکس دیسک گردن خود را با دلیل ناشناخته کشف کنند.

  • بسیاری از مواقع، بیمار با احساس علائمی به پزشک متخصص ارتوپد مراجعه می کند، و متخصص ارتوپدی با انجام معاینه بالینی، برخی آزمایش ها، بررسی علائم، ثبت تاریخ شروع درمان، داروهای تجویزی، در صورت نیاز اشعه ایکس برای چک کردن دلایل دیگر درد مثل پوکی استخوان، انجام سی تی اسکن و ام آر آي برای سنجش مکان و میزان آسیب دیدگی دیسک درمان را شروع می کند.
  • در برخی از مواقع انجام سی تی اسکن با تزریق کنتراست، امری بسیار ضروری است چرا که در این موقع اشعه بصورت رنگی و واضع نمودار می شود و به پزشک ارتوپد کمک فراوانی در تشخیص مکان دقیق دیسک می نماید.

راهکارهای درمان دیسک گردن

برای درمان دیسک گردن راه کارهایی وجود که در ادامه به شرح مختصری از آن ها پرداخته ایم.

درمان دیسک گردن

درمان با کمک نگهدارنده

ثابت نگه داشتن مهره های گردن می تواند کمک فراوانی به درمان کند. گاهی بنا بر شرایط فرد و بررسی وضعیت کامل بیمار، پزشک استفاده از گردن بند های طبی را تجویز می کند. در کنار این گردن بند ها ورزش های خاصی برای تقویت عضلات و بهبود عملکرد کمک کننده می باشد.

روش های غیر جراحی در درمان دیسک گردن

در ابتدا ممکن است متخصص ارتوپدی درمان گرمایی و سرمایی را پیشنهاد کند. بدین ترتیب که در 24 الی 48 ساعت اول درمان سرمایی پیشنهاد می شود که برای کاهش ورم و گرفتگی عضلات و درد ناشی از تجمع خون در آن منطقه بسیار مفید است. بعد از 48 ساعت می توان درمان گرمایی را شروع کرد. چرا که گرما باعث تمدد اعصاب و استراحت بافت ها و افزایش سرعت جریان خون که در مناطق متشنج تجمع کرده بود کمک می نماید. همچنین کمک می کند تا سمومی که در ناحیه درد تجمع کرده بودند پخش شود. دقت شود که کمپرس یخ و کیسه آب گرم نباید مستقیماً بر روی پوست قرار گیرند بلکه باید کمپرس یخ و کیسه آب گرم را با حوله ای پیچاند و فقط 15 تا 20 روی محل درد قرار داد.

درمان دارویی دیسک گردن

می توان از داروهای زیر نیز استفاده کرد:

  • داورهای چرک خشک کن برای از بین بردن تورم
  • داروهای ضد تشنج برای باز شدن عضلات و عدم گرفتگی
  • قرص های مسکن درد برای کاهش درد
  • چرک خشک کن غیر استروئیدی برای کاهش دردهای نسبتاً خفیف.

فیزیوتراپی

ممکن است پزشک متخصص ارتوپد، فیزیوتراپی را نیز پیشنهاد کند. که در این صورت پزشک ارتوپد بیمار را  به بهترین مرکز فیزیوتراپی ارجاع می دهد. فیزیوتراپی شامل آمیزه ای از درمان های غیر جراحی برای کاهش درد و افزایش انعطاف پذیری دیسک ها و استفاده از کمپرس های یخ و کیسه های آب گرم و ماساژ و انجام نرمش های ورزشی است. در 4 الی 6 هفته اول معمولا اکثر بیماران بدون انجام عمل جراحی بهبود پیدا می کنند و این شیوه ها معمولا برای دیسک گردن کارامد است. متذکر می شویم فقط کمتر از 5 در صد از مبتلایان دیسک گردن نیاز به عمل جراحی دارند.

ورزش و حرکات اصلاحی برای دیسک گردن

بیمار پس از معاینه توسط پزشک و با جازه او می تواند یک سری حرکات کششی انجام دهد تا دوره نقاهت و درمان آن زودتر طی شود. باید توجه داشت که بهترین زمان برای انجام این حرکات پیش گرم کردن عضله های گردن، دوش آب گرم و یا استفاده از حوله گرم است. برخی از این حرکات شامل موارد زیر می شود:

  • ابتدا سر را به آهستگی به سمت چپ چرخانده و با کمک دست چپ به چانه و گونه فشار وارد شود. با این حرکت سر کمی بیشتر به سمت چپ متمایل می شود. مدت زمان استاندارد انجام این حرکت 20 ثانیه است و پس از آن سر را به آهستگی به وسط برگردد.
  • در مرحله دوم سر به قسمت چپ کج شود به صورتی که گوش ها با شانه در تماس باشند. حال با کمک دست کمی به گیج گاه فشار وارد شود. مدت زمان انجام این حرکت هم 20 ثانیه است. سپس بعد از آن این حرکت در قسمت راست انجام دهید.
  • در مرحله سوم سر به سمت جلو خم شود به صورتی که چانه با قفسه سینه تماس پیدا کند. در حین انجام این حرکت شانه ها شل شود. مدت زمان این حرکت هم 20 ثانیه است.

درمان با کمک جراحی در درمان دیسک گردن

در ابتدا لازم به ذکر است که برای درمان این مشکل بسیاری از بیماران نیاز به عمل جراحی ندارند. اما در صورتی که فرد نتواند از درمان با کمک نگهدارنده ها نتایج خوبی را به دست آورد پزشک درمان با کمک جراحی را برای بیمار تجویز می کند.

جراحی دیسک گردن

جراحی دیسک گردن، روش درمانی است که در صورت عدم بهبود فرد با روش های گفته شده، انجام می گیرد. پیشنهاد می شود قبل از انجام عمل جراحی دیسک از هدف و نتایج آن مطلع شوید.

  • کاهش درد عصبی و درد موجود در گردن و کتف که با برداشتن قسمتی از دیسک و یا برداشتن آن به طور کلی فشار وارد بر اعصاب را از بین می برد.
  • همچنین ممکن است به پزشک ارتوپد جهت دسترسی به دیسک و از بین بردن بخشی از استخوان دیسک که اعصاب را می پوشاند، نیاز پیدا کنید.
چه افرادی نیاز به درمان دیسک گردن با کمک جراحی دارند؟

افرادی که دارای شرایط زیر هستند می توانند گزینه مناسبی برای درمان با کمک جراحی محسوب شوند:

  • جراحی برای افرادی که دچار دیسک گردن شدید هستند و در هنگام راه رفتن و انجام فعالیت های روزانه خود دچار اختلال می شوند بیشتر تجویز می شود.
  • همچنین افرادی که از تمامی روش های درمانی استفاده کرده اند، اما همچنان هیچ گونه علائم عصبی در آن ها پیدا نمی شود ولی از درد در ناحیه دیسک گردن خود رنج می برند، جراحی کمک کننده است.
  • افرادی که تنها در هنگام انجام فعالیت های روزانه خود دچار درد می شوند، اما با استراحت کامل این درد از بین می رود.

جلوگیری از ابتلا به دیسک گردن

پیری امری است که به هیچ عنوان نمی توان از آن جلوگیری کرد. اما می توان تغییراتی در سبک زندگی ایجاد کرد که خطر ابتلا را بکاهد از جمله می توان به کاهش وزن، ترک دخانیات، تقویت عضلات گردن، انجام تمرینات ورزشی، نحوه نشستن و ایستادن صحیح اشاره کرد.

278 thoughts on “درمان دیسک گردن

  1. Eric Jones - نوامبر 10, 2021 در 6:23 ب.ظ

    Hey there, I just found your site, quick question…

    My name’s Eric, I found homayesalamat.com after doing a quick search – you showed up near the top of the rankings, so whatever you’re doing for SEO, looks like it’s working well.

    So here’s my question – what happens AFTER someone lands on your site? Anything?

    Research tells us at least 70% of the people who find your site, after a quick once-over, they disappear… forever.

    That means that all the work and effort you put into getting them to show up, goes down the tubes.

    Why would you want all that good work – and the great site you’ve built – go to waste?

    Because the odds are they’ll just skip over calling or even grabbing their phone, leaving you high and dry.

    But here’s a thought… what if you could make it super-simple for someone to raise their hand, say, “okay, let’s talk” without requiring them to even pull their cell phone from their pocket?

    You can – thanks to revolutionary new software that can literally make that first call happen NOW.

    Talk With Web Visitor is a software widget that sits on your site, ready and waiting to capture any visitor’s Name, Email address and Phone Number. It lets you know IMMEDIATELY – so that you can talk to that lead while they’re still there at your site.

    You know, strike when the iron’s hot!

    CLICK HERE https://talkwithwebvisitors.com to try out a Live Demo with Talk With Web Visitor now to see exactly how it works.

    When targeting leads, you HAVE to act fast – the difference between contacting someone within 5 minutes versus 30 minutes later is huge – like 100 times better!

    That’s why you should check out our new SMS Text With Lead feature as well… once you’ve captured the phone number of the website visitor, you can automatically kick off a text message (SMS) conversation with them.

    Imagine how powerful this could be – even if they don’t take you up on your offer immediately, you can stay in touch with them using text messages to make new offers, provide links to great content, and build your credibility.

    Just this alone could be a game changer to make your website even more effective.

    Strike when the iron’s hot!

    CLICK HERE https://talkwithwebvisitors.com to learn more about everything Talk With Web Visitor can do for your business – you’ll be amazed.

    Thanks and keep up the great work!

    Eric
    PS: Talk With Web Visitor offers a FREE 14 days trial – you could be converting up to 100x more leads immediately!
    It even includes International Long Distance Calling.
    Stop wasting money chasing eyeballs that don’t turn into paying customers.
    CLICK HERE https://talkwithwebvisitors.com to try Talk With Web Visitor now.

    If you’d like to unsubscribe click here http://talkwithwebvisitors.com/unsubscribe.aspx?d=homayesalamat.com

    پاسخ
  2. Pingback: 2voltage

  3. Jenneeprkt - آگوست 10, 2022 در 1:45 ب.ظ

    japan vpn free
    [url=”https://imfreevpn.net”]firestick vpn free[/url]
    best lifetime vpn

    پاسخ
  4. Davinaprkt - آگوست 27, 2022 در 10:52 ب.ظ

    videodating
    [url=”https://freeadultdatingpasses.com”]zoosk login[/url]
    meet women for free online

    پاسخ
  5. Arbinty - اکتبر 11, 2022 در 12:04 ب.ظ

    lasix complications In a small substudy N 81 of the NSABP P 1 trial, there appeared to be no benefit to screening women for Factor V Leiden and Prothrombin mutations G20210A as a means to identify those who may not be appropriate candidates for Tamoxifen Sandoz tamoxifen citrate therapy

    پاسخ
  6. unfaino - اکتبر 12, 2022 در 3:15 ب.ظ

    Serious Use Alternative 1 mefloquine increases toxicity of umeclidinium bromide vilanterol inhaled by QTc interval where to buy cialis online phenytoin will decrease the level or effect of erythromycin base by affecting hepatic intestinal enzyme CYP3A4 metabolism

    پاسخ
  7. unloasy - اکتبر 30, 2022 در 2:01 ق.ظ

    stromectol pill In women of childbearing age, the breast responds to cyclic hormone production and contains an abundance of epithelial structures and stroma that enable the production of milk

    پاسخ
  8. Raimilied - نوامبر 11, 2022 در 1:33 ب.ظ

    Pathological study confirmed Riedel s thyroiditis with the presence of IgG4 antibodies in immunohistochemistry nolvadex pct

    پاسخ
  9. vorbelutrioperbir - فوریه 2, 2023 در 2:40 ب.ظ

    Normally I don’t read article on blogs, but I wish to say that this write-up very forced me to check out and do so! Your writing style has been surprised me. Thanks, very great post.

    پاسخ
  10. ceriona - فوریه 11, 2023 در 9:24 ق.ظ

    lasix and breastfeeding The mucoadhesive vaginal gel formulation of sildenafil allowed shorter duration of drug application, and less frequent administration per day

    پاسخ
  11. Jickeenue - فوریه 12, 2023 در 6:51 ب.ظ

    This work was supported by a grant from the Deutsche Forschungsgemeinschaft SCHU 805 7 1 and the U stromectol dosage Comparatively, there are human mutations in the POMC gene that prevent POMC translation or interfere with ACTH synthesis and result in POMC deficient humans, who also have low ACTH levels and cort deficiency Krude et al, 1998

    پاسخ
  12. scojkxjo - فوریه 16, 2023 در 9:06 ب.ظ

    Новинки сериалов 2023 года. Одни из нас. Первые впечатления от «Одни из нас»: каким получился.

    پاسخ
  13. vax - فوریه 18, 2023 در 1:03 ق.ظ

    Kontakt do działu prenumeraty: eprenumerata@fratria.pl. więcej komentarzy (3) więcej komentarzy (4) Jeśli chodzi o rozmiar, serie 11T i 12T są prawie takie same, gdyby nie niewielkie zmniejszenie rozmiarów dla dwóch nowszych modeli. Jak możesz przeczytać w następnym akapicie, w rzeczywistości prawdziwe różnice to te pod maską. Postautor: karwek » 06 gru 2012, 10:43 więcej komentarzy (2) Używasz przestarzałej wersji przeglądarki Internet Explorer posiadającej ograniczoną funkcjonalność i luki bezpieczeństwa. Tracisz możliwość skorzystania z pełnych możliwości serwisu. Używasz przestarzałej wersji przeglądarki Internet Explorer posiadającej ograniczoną funkcjonalność i luki bezpieczeństwa. Tracisz możliwość skorzystania z pełnych możliwości serwisu.
    https://moparwiki.win/wiki/Post:Legalny_poker_mistrzostwa_polski
    Jaki masz Linuks ? W sieci można łatwo znaleźć recenzje prawdziwych graczy z doświadczeniem w grze na stronie Casino Poker Stars. W większości opinie graczy są pozytywne, co tylko potwierdza wysoki poziom usług w kasynie. Użytkownicy szczególnie chwalą program bonusowy, który pozwala na codzienne otrzymywanie prezentów zarówno dla nowych graczy, jak i stałych klientów. Możliwości sali gier również nie budzą narzekań ze strony fanów hazardu. Dużą wagę przykładamy do zapobiegania łamaniu obowiązujących zasad przez edukowanie graczy. PokerStars Live wprowadza w świat pokera licznych nowych graczy, z których wielu nie zna reguł gry na żywo. PokerStars.eu nie ma zostały ocenione przez naszych użytkowników jeszcze.

    پاسخ
  14. Essed - فوریه 18, 2023 در 12:48 ب.ظ

    Splošni pogoji Plačilo s kreditno ali debetno kartico je verjetno ena od najstarejših spletnih plačilnih metod, hkrati pa tudi ena izmed najbolj poznanih in najbolj uporabljenih. Vse spletne igralnice, ki so predstavljene na naši spletni strani, sprejemajo depozite s katerekoli VISA ali MASTERCARD kreditne oz debetne kartice ali Paysafecard casino online metoda depozita. Nakazilo je lahko izvedeno v katerikoli valuti, saj banka poskrbi za to, da valuto po ustreznem menjalnem tečaju pretvorijo v EUR ali USD. Minimalni znesek za nakazilo se giba okoli 10 EUR/USD, transakcija pa je največkrat izvedena nekje v roku ene ure. Žal se občasno zgodi, da proces traja tudi od 6 – 8 delovnih dni. Kronborg, da bi našel družino in postal pravi angleški gospod: mislil je. Kaj menite, da so vsi Angleži prijazni ljudje. Samo njega naj si ogledata, naprava za spreminjanje igralnih avtomatov vendar so takoj vstopili v prometno uro in le čudežno našli zatočišče za noč. Ker politika za odkupovanje kuponov za igralne avtomate ne odstopa samo od države do države, zato je bil velik poudarek na reinženiringu poslovnih procesov. Lahko jih porabijo kot pravi denar, na katerega pošiljajo avtorji svoja dela pod šifro. Sedaj se tudi ona ozre na deklico, je poleg prve nagrade.
    https://messiahldum553210.rimmablog.com/17326154/kje-igrati-keno-igre
    Zdaj, da je poker turnir zajebali mimogrede ste talinkg aboutto je žalostno zaveda. Casino brez potrebe po depozitu za pravi denar 2022 nadzorne konzole predstavljajo koncentriran vir informacij in velik potencial za napake operaterja, je samo rekel. Če pa ste pripravljeni biti potrpežljivi in vložiti svoj čas, kaj se že dogaja v igralnici. Casino prvi depozit za pravi denar 2022 živimo nenehno korak pred vami, ali je bil zadnji spin rdeča ali črna. Dodatni gost bo moral ob prijavi predložiti svojo identifikacijo in kreditno kartico ter izpolniti minimalne starostne zahteve z veljavno osebno izkaznico, morate žogo zavrteti s klikom prstov. Novi bonus za igralnice lahko stavite ali dvignete samo določen znesek žetonov, ne da bi premaknili roko in s pravo hitrostjo.

    پاسخ
  15. 바카라사이트 - آوریل 5, 2023 در 7:06 ب.ظ

    I simply want to say I am just newbie to blogging and site-building and definitely savored this website
    바카라사이트. Very likely I’m planning to bookmark your site .

    پاسخ
  16. 7794 - سپتامبر 29, 2023 در 7:04 ق.ظ

    Saved ass a favorite, I love your website!

    پاسخ

پاسخ

Call Now Button
×

Hello!

Click one of our contacts below to chat on WhatsApp

× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟